Stolta svenska krogar

Sverige – det nya matlandet, var en långsiktig vision med mål som bättre lönsamhet för Sveriges bönder, odlare och producenter, landsbygdsutveckling, fler turister i Sverige för den goda matens skull, bättre offentliga måltider och fler högklassiga restauranger. Den finansierades av Jordbruksverket. Inom ramen för visionen genomfördes projektet Stolta svenska krogar. Syftet var att ge restauranger utanför storstäderna möjlighet att inspireras och utvecklas utifrån förutsättningar på platsen – det unika för regionen i form av råvaror, förädlingstekniker och historia. Den primära målsättningen var ett ökat utnyttjande av lokala råvaror.

Målgrupper för den utbildning som genomfördes inom projektet var representanter för restauranger med öppen verksamhet, lokala och regionala matproducenter och leverantörer. Utbildningsdagarna syftade till att utveckla förmågan hos deltagarna att utveckla och skapa nytt i mat och meny men ändå bevara det unika för respektive region i form av råvaror, recept, tillagning, historia, traditioner, kultur med mera.

Utbildningsdagarna genomfördes av Restaurangakademin, som anlitade kursledarna Andreas Hedlund (Årets kock 2002), Richard Tellström (doktor i måltidskunskap), Maria Edblad Rogell (konsult inom restaurangbranschen) och Magnus Svensson (sommelier och kock samt kreativ ledare för Restaurangakademiens sommelierutbildning).

Projektet finansierades av Jordbruksverket och BFUF.

Mer information
Läs mer om projektet här.

Fakta om projektet

Projekt

Stolta svenska krogar

Projektansvarig

Restaurangakademin

Årtal

2010