Resultat från projektet
Branschkoden 2025
Branschkoden andra upplagan – branschens bästa verktyg för framgångsrikt personalarbete i besöksnäringen
Att hitta rätt medarbetare – och ge dem lust att vara kvar
I branschkoden finns branschens bästa verktyg, mallar och checklistor för framgångsrikt personalarbete samlade. Dessa underlättar och förenklar arbetet med att ta hand om nyanställda, hålla personalmöten och ge feedback. Den är en hjälp i att utveckla medarbetare och verksamheten. Branschkoden är indelad i fem olika avsnitt: 1 Rekrytera, 2 Introducera, 3 Utveckla, 4 Engagera och 5 Sluta
Branschkoden har tillkommit på initiativ av krögaren Fredrik Eriksson, som 2017 stod inför en expansion där han räknade med att inom en snar framtid få ett fördubblat rekryteringsbehov. En nyckelfråga skulle bli att behålla och utveckla medarbetare. Branschens storföretag har HR-avdelningar, men mindre och medelstora saknar ofta bra verktyg för att systematiskt skapa en hållbar och attraktiv arbetsplats. Han kontaktade HRF och Visita som delade hans uppfattning om att ett samlat verktyg kan komma många företag och anställda i besöksnäringen tillgodo. Genom BFUF investerade parterna i Branschkoden 2019. 2025 beslutade de att gå igenom och revidera materialet med utgångspunkt nya kollektivavtal och ny forskning. Branschkoden andra upplagan är färdigställd genom en arbetsgrupp bestående av experter inom utbildning och branschjuridik hos parterna.
Mer om projektet
”Ny guide ska hjälpa arbetsgivare” – läs intervjun med Malin Ackholt, BFUFs styrelse och HRF:s förbundsordförande i Hotellrevyn 2019 10 17 här.
”Branschen måste sluta skjuta från höften” – läs intervjun med Fredrik Eriksson i Hotellrevyn 2022 01 27 här.
Fakta om projektet
Projekt
Branschkoden
Projektansvarig
BFUF, HRF och Visita
Årtal
2025