archive

2025 Genius loci/Platsens själ

Illustration: Stina Wirsén

Platser, koncept och företag i besöksnäringen – med hög nivå av hantverksskicklighet, unikhet och autencitet i fokus.

BFUF söker forskningsprojekt som ur arbets- och företagarperspektiv tar avstamp i frågor som berör Genius loci/Platsens själ. I utlysningen tolkar vi även in företaget/arbetsplatsen i platsbegreppet.

Genius loci handlar om hur en plats kan kännas speciell på ett sätt som är svårt att sätta fingret på. Den omfattar känslor, stämningar och attityder kopplade till en plats. 

Det globala resandet förväntas att öka fram emot 2035. Trenden är att människor kommer att resa även om det innebär en lång flygresa förenat med negativ påverkan på miljön. När besökare når sitt resmål kan de dock gärna välja mer hållbara alternativ. Detta är en hållbarhetsparadox som förväntas bli en allt starkare trend fram emot 2035.

– Sverige tävlar på en internationell marknad med världens bästa upplevelser. Den globala resenären vill ha många olika behov tillfredsställda; äta gott, uppleva unik arkitektur och besöka speciella butiker. Hantverk, evenemang, naturupplevelser och kulturarv är efterfrågat. Vi behöver värna och utveckla det unika och speciella på svenska destinationer, såväl i stad som på landsbygd. Svensk besöksnäring behöver kunna möta en upplyst och kräsen konsument med komplexa behov och kravställningar, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Om utlysningen
Inriktning: Forskning relevant för besöksnäringen.
Tema: Genius loci/Platsens själ – platser, koncept och företag i besöksnäringen – med hög nivå av hantverksskicklighet, unikhet och autencitet i fokus. Forskningen ska vara till nytta för besöksnäringens företag och anställda.
Projektbidrag: högst 2 000 000 kronor per år för maximalt två år.
Projektstart: Tidigast oktober 2025.
Sökande ska ha svensk eller utländsk doktorsexamen och vara knuten till ett svenskt universitet, högskola eller forskningsinstitution.

Sista ansökningsdag är torsdag den 12 juni kl. 14.00.
Beslut fattas av BFUF:s styrelse i oktober 2025.

Mer information och ansökan
Ladda ner hela ansökningstexten här.
Ansökan görs i BFUF:s ansökningsportal.

Kontakt
Stina Algotson, vd, BFUF, 070-736 07 01, stina@bfuf.se

2024 AI och besöksnäringen

Illustration: Stina Wirsén

Utlysningens tema: Artificiell intelligens och besöksnäringen – AI och framtidens arbete, service, möten och gästkommunikation i besöksnäringen

BFUF söker forskningsprojekt som ur arbets- och företagarperspektiv tar avstamp i frågor som berör AI och besöksnäringen.

Artificiell intelligens (AI) har potential att bidra med ekonomisk tillväxt och lösningar på miljömässiga och sociala samhällsutmaningar. Utvecklingen erbjuder stora möjligheter och verktyg som kan spara både tid och pengar. Redan idag bidrar tekniken till att skapa nya tjänster, minska energianvändning, effektivisera industriell produktion och bättre identifiera sjukdomar. AI innebär också förändringar av arbetslivet. Enligt två scenarier som presenterats av Institutet för framtidsstudier kan mänskliga arbetare antingen ersättas med maskiner (labor replacement) eller samarbeta med maskinerna (labor enabling) och genom det uppnå förbättrad arbetsmiljö, ökad säkerhet och produktivitet. 

AI förväntas leverera den största nyttan inom försäljning, marknadsföring eller kundservice. Framtidens konsumenter kommer att utnyttja AI på olika sätt vilket innebär att kommunikation till kunderna, relationer med gästerna, service och möten kommer att påverkas.

– AI kommer att förändra arbetslivet i besöksnäringen och också företagens möten och kommunikation med gäster och anställda. Man kommer att ställas inför frågan om vad som kan göras digitalt och vad som görs bättre analogt. Vi kan förvänta oss att vissa saker kommer att förändras snabbt, men andra långsamt eller inte alls. Det är av stor vikt att frågan om hur AI kommer att påverka besöksnäringen blir belyst, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Med utlysningen vill BFUF verka för att forskare tillsammans med relevanta parter belyser frågorna med fokus på hur AI kan påverka framtidens arbete, service, möten och gästkommunikation i besöksnäringen.

Om utlysningen
Inriktning: Forskning relevant för besöksnäringen.
Tema: Artificiell intelligens och besöksnäringen – AI och framtidens arbete, service, möten och gästkommunikation i besöksnäringen
Forskningen ska vara till nytta för besöksnäringens företag och anställda.
Projektbidrag: högst 2 000 000 kronor per år för maximalt två år.
Projektstart: Tidigast oktober 2024.
Sökande ska ha svensk eller utländsk doktorsexamen och vara knuten till ett svenskt universitet, högskola eller forskningsinstitution.

Sista ansökningsdag är torsdag den 13 juni kl. 14.
Beslut fattas av BFUFs styrelse i september 2024.

Mer information och ansökan
Ansökan till båda temana görs i BFUFs ansökningsportal.
Ladda ner ansökningstexten här.

Kontakt
Stina Algotson, vd, BFUF, 070-736 07 01, stina@bfuf.se

BFUF, som firade 10 år 2019, har sedan 2009 investerat över 100 miljoner kronor i forsknings- och utvecklingsprojekt som skapar nytta för besöksnäringen.

2023 Besöksnäringens roll i ett välfungerande och attraktivt samhälle

Grön omställning, kreativitet, innovation och tjänsteutveckling har bidragit till att Sveriges internationella attraktionskraft stärkts de senaste decennierna. Detta har i sin tur haft betydelse för utvecklingen av svensk råvaru-, teknik- och tillverkningsindustri. Trenden där denna typ av samverkan accelererar omställning och driver fram resiliens ses även globalt. Relaterat till allmän konkurrenskraft har Sverige ett gott rykte. Men från att ur många perspektiv betraktats som föregångsland har bilden av Sverige utmanats senare år. Trygghetsfrågor och utmaningen att locka kvalificerad arbetskraft till en växande industri och offentlig sektor har påverkat bilden. Risker med detta är att företag kan välja att etablera utveckling, forskning och innovation, samt även produktion, på andra platser än i Sverige. 

– Besöksnäringen har en stor och underutnyttjad potential att bidra till innovation för omställning till mer hållbara och attraktiva samhällen. Med den här utlysningen vill vi sätta fokus på och utveckla svensk besöksnärings förmåga och potential att, inte minst tillsammans med andra aktörer inom upplevelseindustrin, bidra till grön omställning, ökad biologisk mångfald, social utveckling och attraktionskraft, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Med utlysningen vill BFUF verka för att forskare tillsammans med relevanta aktörer belyser hur besöksnäringen kan ta en roll i utvecklingen av förutsättningarna för välfungerande och attraktiva samhällen.

Om utlysningen
Inriktning: Forskning relevant för besöksnäringen.
Tema: Besöksnäringens roll i ett välfungerande och attraktivt samhälle – där produktion, konsumtion och värdekedjor ryms inom planetens gränser
Forskningen ska vara till nytta för besöksnäringens företag och anställda.
Projektbidrag: högst 2 000 000 kronor per år för maximalt två år.
Projektstart: Tidigast oktober 2023.
Sökande ska ha svensk eller utländsk doktorsexamen och vara knuten till ett svenskt universitet, högskola eller forskningsinstitution.

Sista ansökningsdag är torsdag den 15 juni kl. 14.
Beslut fattas av BFUFs styrelse i september 2023.

Mer information och ansökan
Ladda ner hela ansökningstexten här.
Ansökan görs i BFUFs ansökningsportal.

Kontakt
Stina Algotson, vd, BFUF, 070-736 07 01, stina@bfuf.se

2022 1) Grön omställning 2) AI, automation och robotisering

Ansökan stängde den 16 juni.

BFUF söker forskningsprojekt med den övergripande inriktningen forskning relevant för besöksnäringen.

Utlysningens två teman är:
1) Grön omställning i besöksnäringen
2) AI, automation och robotisering i besöksnäringen

Utlysningens två teman samspelar till viss del. Den gröna och digitala omställningen är nödvändig för att Sverige ska nå högt uppsatta miljö- och klimatmål. Digital omställning möjliggör bland annat automation, bättre resursutnyttjande, strategisk användning av data och artificiell intelligens samt nya affärsmodeller. Näringslivets förmåga att dra nytta av sådan teknik är avgörande för den gröna omställningen.

Flera företag i den svenska besöksnäringens har tidigt agerat för att på olika sätt arbeta för att kunna erbjuda mer hållbara produkter och tjänster. Men även om många aktörer i besöksnäringen redan driver på utvecklingen mot hållbarhet kommer det att krävas ett fortsatt och intensifierat arbete inom sektorn för att bidra till den gröna omställningen.

Om utlysningen
Inriktning: Forskning relevant för besöksnäringen som är till nytta för besöksnäringens företag och anställda.
Teman:
1) Grön omställning i besöksnäringen
2) AI, automation och robotisering i besöksnäringen
Projektbidrag: högst 1 000 000 kronor per år för maximalt två år.
Projektstart: Tidigast oktober 2022.
Sökande ska ha svensk eller utländsk doktorsexamen och vara knuten till ett svenskt universitet, högskola eller forskningsinstitution.

Sista ansökningsdag är torsdag den 16 juni kl. 14.
Beslut fattas av BFUFs styrelse i september 2022.

Mer information och ansökan
Ansökan görs i BFUFs ansökningsportal.
Ladda ner hela utlysningstexten här.

Kontakt
Stina Algotson, vd, BFUF, 070-736 07 01, stina@bfuf.se

2021 1) Omstart av svensk besöksnäring 2) Kommersiell busstrafik post corona

Utlysningen stängde den 16 juni.

BFUF och Bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond (BR) söker forskningsprojekt med den övergripande inriktningen forskning relevant för besöksnäringen. 

Utlysningens två teman är:
1) Omstart av besöksnäringen – lärdomar av tiden med pandemin att ta med för en hållbar framtid

2) Kommersiell busstrafik post corona – marknad och förutsättningar för bussföretag med verksamhet inriktad mot besöksnäring

Besöksnäringens utveckling efter pandemin
Besöksnäringen har påverkats kraftigt av pandemin. I det korta perspektivet har tusentals företag, och ännu fler människors jobb, påverkats och även gått förlorade som en följd av restriktioner, minskat resande, färre fysiska möten och ökat hemarbete. På längre sikt kan konsekvenserna leda till en förändrad syn på hur man ska resa, arbeta, mötas och spendera sin fritid.

– Besöksnäringens aktörer har under det senaste året haft fullt fokus på att hantera akuta problem, överlevnad och uthållighet. Men trots det stålbad man nu genomgår är det viktigt att också lyfta blicken mot vad som kommer efter. Med full respekt för att läget är en enorm utmaning för de enskilda företagen ser vi att det också har drivit fram nya idéer, perspektiv och lösningar, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Med denna utlysnings huvudtema vill BFUF bidra till att forskare tillsammans med aktörer i besöksnäringen (till exempel hotell, restauranger, nöjesparker, skidanläggningar, transport, handel, evenemang och destinationsbolag) belyser lärdomar från tiden med pandemin.

Vi efterlyser projekt som inbegriper att forskare, i samarbete med praktiker, analyserar hur besöksnäringen ska kunna överleva, utvecklas starkare och bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Nytt forskningssamarbete med Bussbranschen
I utlysningen 2021 initierar BFUF och BR ett samarbete. Detta innebär att vi gemensamt öppnar ett undertema med öronmärkta medel för ett till två projekt med fokus på den kommersiella busstrafik som är inriktad mot besöksnäringen i Sverige.

Bussbranschen, särskilt turist- och beställningstrafiken med buss, är hårt ansatt i spåren av pandemin. Över 75 procent av bussföretagen uppger att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Inom den kommersiella busstrafiken, där bland annat turist- och beställningstrafik med buss finns, har resandet i stort sett upphört.

– Turism bygger på att människor förflyttar sig, det vill säga transporter. Vi ser mycket fram emot samarbetet med BFUF och hoppas att vi under vårt “busstema” får in och får möjlighet att finansiera spännande studier som tar avstamp i frågor som berör innovation och affärsutveckling samt framtidens marknad för turist- och beställningstrafiken, och vad de innebär för framtida hållbarhet, säger Anna Grönlund, kanslichef BR samt branschchef Sveriges Bussföretag.

Om utlysningen
Inriktning: Forskning relevant för besöksnäringen.
Två teman:
1) Omstart av besöksnäringen – lärdomar av tiden med pandemin att ta med för en hållbar framtid
2) Kommersiell busstrafik post corona – framtiden för bussföretag med verksamhet inriktad mot besöksnäring
Forskningen ska vara till nytta för besöksnäringens företag och anställda.
Projektbidrag: högst 1 000 000 kronor per år för maximalt två år.
Projektstart: Tidigast oktober 2021.
Sökande ska ha svensk eller utländsk doktorsexamen och vara knuten till ett svenskt universitet, högskola eller forskningsinstitution.

Sista ansökningsdag är onsdag den 16 juni kl. 14.
Beslut fattas av BFUFs styrelse i september 2021.

Mer information och ansökan
Ansökan till båda temana görs i BFUFs ansökningsportal.
Ladda ner ansökningstexten här.

Kontakt
Stina Algotson, vd, BFUF, 070-736 07 01, stina@bfuf.se

BFUF, som firade 10 år 2019, har sedan 2009 investerat totalt 80 miljoner kronor i forsknings- och utvecklingsprojekt som skapar nytta för besöksnäringen.