Forskning om hur arbetsgivare blir mer attraktiva belönas med 100 000 kronor
Utmärkelsen Årets ciceron i besöksnäringen 2024, ett stipendium på 100 000 kronor har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen ”Building employer brands: The employee perspective”.
Juryns motivering lyder:
Kompetensförsörjning är en ödesfråga för besöksnäringens framtid och gott arbetsgivarskap kommer att vara oerhört viktigt för rekrytering till branschen. Anna Näppäs forskning och avhandling ligger helt rätt i tiden genom att belysa hur arbetsgivarvarumärken byggs och uppfattas av anställda inom besöksnäringen. Arbetsgivarvarumärken är avgörande för att attrahera, utveckla och behålla rätt personal vilket är synnerligen viktigt i besöksnäringen, en bransch som bygger på kundkontakt och höga förväntningar. I Annas forskning lyfts anställda fram som medskapare av varumärket, snarare än bara målgrupp. Hon pekar också på vikten av kreativitet och innovation för att främja anställdas lojalitet. Arbetsgivarvarumärket är lika viktigt för det enskilda företaget som besöksnäringen som attraktiv bransch.
– Jag är otroligt glad, det är onekligen en stor ära att få detta fina pris som forskare och att det jag forskat på lyfts fram som viktigt av såväl arbetstagarnas som arbetsgivarnas parter i besöksnäringen, säger Anna Näppä.
Anna har studerat hur arbetsgivarvarumärken, eller employer brands och employer branding, inom besöksnäringen uppfattas och byggs av anställda. Fokus har varit medarbetarperspektivet. Resultaten visar att både företag och anställda vinner på att arbeta med employer branding och Annas studie visar hur man kan göra det i praktiken. Resultaten kan användas i olika typer av företag, från små entreprenörer till stora kedjor och i olika delar av landet. En del av avhandlingen tittar på värdeerbjudandet på besöksnäringsnivå vilket kan vara av intresse för exempelvis arbetsgivarorganisationer och utbildare.
Mer information
Läs mer om Anna Näppäs forskning om hur arbetsgivare blir mer attraktiva här.
Ladda ner avhandlingen Building employer brands: The employee perspective här.
Ladda ner pressmeddelande här.
Ladda ner bild på Anna Näppä här.
Snart kan du titta på Anna Näppäs masterclass Attraktiva arbetsgivare: medarbetaren i fokus. Inspelning pågår, filmen publiceras inom ett par veckor på BFUF Play här.
Årets ciceron i besöksnäringen är ett samarbete mellan BFUF och Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.