Grönt varumärke – ny rapport om hållbarhetsaspekter i en destinations marknadsföring

Illustrationer: Stina Wirsén

Hur uppfattar besökare en destinations hållbarhetsarbete?
Destinationer och företag i besöksnäringen står inför utmaningar att matcha sin gröna omställning med besökares ökade krav på hållbar utveckling. Hur påverkar det marknadsföringen och varumärkesarbetet?

I forskningsprojektet Attraktionskraft och grön omställning – ett webbaserat varumärkesexperiment för besöksnäringens hållbara utveckling har forskare vid ETOUR, Mittuniversitetet, undersökt sambanden mellan besökares upplevelser av hållbarhet och en destinations varumärkesarbete, i detta fall i Höga kusten i Västernorrland.

Forskarna har utvecklat ett utvärderingsverktyg som gör det möjligt att förstå besökarnas värdering av hållbarhetsaspekter. Resultatet visar bland annat att hållbarhetsarbetet bör förmedlas på olika sätt till olika grupper av besökare i stället för linjärt och lika till alla.

I rapporten intervjuas Joel Libell, strateg naturturism och hållbarhet vid Höga Kusten Destinationsutveckling samt Anna Hellgren, verksamhetsledare Höga Kusten Turism AB.

Mer information

Ladda ner rapporten Grönt varumärke här.

Läs om forskningsprojektet
Attraktionskraft och grön omställning – ett webbaserat varumärkesexperiment för besöksnäringens hållbara utveckling  här.

Medverkande forskare
Maria Lexhagen, professor i turismvetenskap (projektledare) och Tatiana Chekalina, lektor i turismvetenskap, båda ETOUR.

Fler Nyheter