Konkurrensen med tredjepartsplattformar som Hotels(dot)com och Tripadvisor har bidragit till att innovationsverksamheten inom hotellnäringen har fått en skjuts. Och coronapandemin har på ett positivt sätt påverkat hur hotell leder och strukturerar sina innovationsprocesser. Det visar forskare från Högskolan Väst och London School of Economics som presenterar sina forskningsresultat i vår nya BFUF-rapport Att leda innovation i en digitaliserad hotellbransch.
Några av deras rekommendationer är att satsa på praktiknära innovationer och på en plattare organisation – den kan bidra till att skapa en god innovationskultur.
I rapporten intervjuas Elisabeth Haglund, styrelseordförande, Hotel Tylösand, Christian Lundén, chef för strategisk tillväxt på Strawberry och Alexandra Norrman ombudsman på HRF om sina erfarenheter av innovationsarbete inom hotellbranschen.
Mer information
Ladda ner rapporten Leda innovation i en digitaliserad hotellbransch här.
Läs om forskningsprojektet
Innovationsledning i en digitaliserad hotellbransch här.
Medverkande forskare:
Karin Högberg, docent, Högskolan Väst, specialiserad på sociala medier och digitalisering i organisationer, med särskilt fokus på hotellbranschen
Carsten Sørensen, dr., forskare vid London School of Economics and Politics, UK, samt gästprofessor vid Högskolan Väst
Lars Svensson, professor i informatik och forskningsansvarig i Arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst