De senaste åren har besöksnäringen stått inför flera stora utmaningar givet kriser som pandemi, krig, politisk osäkerhet och inflation. Även i framtiden kommer det geopolitiska läget och den digitala och tekniska utvecklingen i stor utsträckning att påverka situationen för såväl företag, anställda och besökare. Med anledning av dessa utmaningar har BFUF och parterna Visita och Hotell- och restaurangfacket, HRF, bedömt det som nödvändigt att skapa en bättre förståelse för hur den svenska besöksnäringen kommer att påverkas av en omtumlande tid fram emot 2035.
Strategibyrån Quattroporte har haft i uppdrag av BFUF att ta fram en global trendatlas för besöksnäringen och att utvärdera de konsekvenser framtida trender kommer att ha för Sverige. Trendatlasen ska fungera som en vägvisare fram till 2035 för den svenska besöksnäringen.
Quattroporte lyfter elva trender som kommer att påverka sysselsättning, kompetens, rekrytering och konceptutveckling i besöksnäringen. I analysen ingår en bedömning av Sveriges nuvarande position i relation till dessa trender på våra viktigaste besöksmarknader.