Besöksmål bör ses som potentiella platser för reell beteendeförändring. I vår nya rapport Nudging – hur besöksnäringen kan bidra till ett mer hållbart beteende visar forskare vid Mittuniversitetet på potentialen i att knuffa både företag och besökare i en mer hållbar riktning.
Forskarna har studerat landsbygds- och naturbaserade turismentreprenörer som vill minska sina klimatavtryck. I ett unikt experiment har de undersökt möjligheten att påverka besökare i mer miljövänlig riktning på både kort och lång sikt.
Resultaten visar att attityder och beteenden hos deltagarna i experimentet verkligen har påverkats. Några åtgärder på besöksmålet fick fler besökare att välja miljövänliga matalternativ under besöket och de fick också ett mer hållbart beteende på sikt än de deltagare som ej exponerades för åtgärderna.
I rapporten intervjuas Anna-Lena Wallin, projektledare/ destinationsutvecklare Destination Järvsö AB om destinationens hållbarhetsarbete.
Mer information
Ladda ner rapporten Nudging här.
Läs om forskningsprojektet
Klimatsmarta lösningar genom samhällsvetenskapligt experiment här.
Medverkande forskare
Lusine Margaryan, universitetslektor i turismvetenskap,
Jonathan Yachin, universitetslektor i turismvetenskap,
Maria Lexhagen, professor i turismvetenskap och
Dimitri Ioannides, professor i kulturgeografi, alla vid Mittuniversitetet samt
Joseph Pechsiri, postdoktor, SLU.