Tillräckligt?

Hur gäster uppfattar hållbarhetsåtgärder på

svenska fjällstationer

Mat och dryck | Hållbarhet
Masterclass
På två minuter

Hur mycket behöver jag egentligen? För att nå klimatmålen enligt Parisavtalet krävs både tekniska effektivitetslösningar och förändringar i vår livsstil. Ett begrepp som är centralt för livsstilsförändringar är ”tillräcklighet” eller sufficiency – en strategi där man medvetet försöker ”klara sig med mindre” utan att det väsentligt försämrar livskvaliteten. På ett personligt plan kan folk vara skeptiska för att man, i många fall felaktigt, antar att ens lycka och välmående är beroende av konsumtionsnivå. Likaså kan kommersiella aktörer oroa sig för att tillräcklighetsåtgärder kan påverka kund- eller gästnöjdheten. 

Forskarna Anna Björklund och Hampus André vid KTH, Kungliga Tekniska högskolan, har undersökt hur olika ”tillräcklighetsåtgärder” fungerar i praktiken och vilket utfall de kan ha på klimatpåverkan och gästnöjdhet. De har haft fokus på fjällstationer i den svenska fjällkedjan drivna av Svenska Turistföreningen (STF) där bland annat matutbud och boendeservice har förändrats för att minska klimatavtrycket. Förutsättningen har varit att gästernas upplevelse – deras ”funktionella nytta” av exempelvis mat och boende – inte försämras för mycket. Forskarna har utvecklat och använt en ny metod, Sufficiency-LCA, som kombinerar livscykelanalys (LCA) med bedömningar av hur användare faktiskt upplever förändringarna. LCA är en systematisk metod för att kartlägga och kvantifiera alla resurser som används och utsläpp som uppstår under en produkts eller tjänsts hela livscykel, från råvaruutvinning till avfallshantering. Inom LCA gör man vanligtvis endast jämförelser som svarar på vilken av två funktionellt sett likvärdiga produkter som har lägst miljöpåverkan. När det i stället handlar om tillräcklighet är själva poängen att en produkt eller tjänst kan vara tillräckligt bra, men inte nödvändigtvis helt likvärdig. 

Anna och Hampus har jämfört både utsläppsbesparingar och förändringar i funktion, i detta fall gästnöjdhet, för att få ett mått på hur mycket gästnöjdhet som ”offrats” när en tjänst byttes ut eller ändrades. Samtidigt räknas utsläppsbesparingen för samma åtgärd med LCA. Den kombinerade analysen av skillnad i gästnöjdhet och CO₂-besparing gör att det går att identifiera vilka åtgärder som ger mest klimatnytta per förändrad gästnöjdhet, och därmed vägleda framtida val där man vill minimera eventuell missnöjdhet samtidigt som man maximerar klimatnyttan. Metoden Sufficiency-LCA (André, 2024) är ett banbrytande bidrag för att bättre kunna utvärdera de eventuella miljönyttorna med tillräcklighetsåtgärder, så att dessa kan övervägas i fler beslutssammanhang och på sikt bidra till att minska miljöpåverkan i större skala från olika samhällsaktörer. 

Medverkande: Anna Björklund, professor i miljöstrategisk analys och Hampus André, doktor i miljösystemanalys, båda KTH samt Daniel Skog, hållbarhets- och påverkansansvarig på STF, Svenska turistföreningen och Björn Topplänt, platschef på Kebnekaise fjällstation.

Fler filmer

Se fler filmer