Branschkoden 2025

Så hittar du rätt medarbetare – och ger dem lust att stanna kvar.

Branschens bästa verktyg för framgångsrikt personalarbete i besöksnäringen.
För dig som har personalarbete men inte HR-avdelning på företaget.

Hotell- och restaurangfacket och Visita har tillsammans tagit fram en branschkod för besöksnäringen.

Fem korta filmer för att sprida och inspirera:

1. Rekrytera

– Ibland har jag tyckt det varit svårt. Det gör jag inte längre.
Maria Bervander, vd på Fru Marias Bak lyfter fram Branschkoden.

2. Introducera

– Det är viktigt att sån’t här blir bra, från första början.
Frida Ununger, souschef på Sopköket tipsar om Branschkoden.

3. Utveckla

– Man vill ju göra rätt. För alla parter.
Johan Östman, ombudsman på Hotell- och restauranfacket HRF lyfter fram Branschkoden.

4. Engagera

Fredrik Eriksson, Krögare Långbro Värdshus
– Nå’t sån’t här hade jag behövt när jag började driva krog.
Fredrik Eriksson, krögare på Långbro Värdshus, och initiativtagare till Branschkoden.

5. Sluta

– Det ÄR svårt, men det finns kunskaper.
Jens Dolk, krögare på K-märkt lyfter fram Branschkoden.
 

Länkar

För Visitas medlemmar finns Branschkoden på medlemsidorna, under Arbetsgivarguiden.

Fler filmer

Se fler filmer